torsdag den 5. marts 2009

Behandlingen går planmæssig

Jeg tænkte, jeg lige ville give jer en opdatering omkring min behandling.

Jeg fik lokale kemoterapi i onsdags,det vil sige, at man giver kemo direkte ind i selve knuden og ikke gennem en blodåre, så resten af kroppen også mærker det, og jeg skal love for, at det var en meget speciel oplevelse. Jeg fik to slags kemoterapier, denne har jeg været på der hjemme, den anden er i familie med den allerførste kemo, jeg fik hjemme i Danamrk, og altså en af det hårde. Så desværre er der stor sandsynlighed for, at jeg igen kommer til at tabe håret, men hva....bare lortet virker.

Der blev via arterien i lysken ført en slange med et kamera op til lyfmesystemet ved brystpartiet, gennem dette kamera kunne lægen så finde de mange knuder. Når han fandt en knude, der var tilpas stor fik den et ordenligt "skud kemo". Jeg var kun lokalbedøvet, så jeg kunne selv følge med på skærmen, samtidig kunne jeg mærke når kemoen blev sprøjtet ind, det var en varm...ja nærmest brændene følelse. Selve indgrebet tog ca. en time, hvor efter der blev lagt kompres forbinding på lysken, og en sandsæk oven på, og så skulle jeg ellers ligge helt stille de følgende 7 timer. Arterien er jo en af vores store blodåre, og den skulle jo helst ikke begynde at bløde, derfor det tunge pres på benet og kravet om ikke at bevæge det.

Jeg havde i går ikke noget ubehag eller kvalme efter behandlingen (til trods for at en af kemoerne jo som nævnt er en "hård negl", fik da også det meste af dagen divs. medikamenter ind i mit drop, men alligevel jeg havde endda overskud til at tage en tur på en af Guangzhous gågader og derfter ud at få en bid mad, så de kan altså noget de kinesere.

Som jeg har nævnt før, så skal jeg også have immune therapy, den ene del består i, at man tapper x antal ml. blod fra mig, dyrker, renser og tilfører det divs. gode sager i en uge, hvorefter jeg så får det igen af otte gange. Jeg har p.t fået to af de otte portioner. Den anden del af immnue Therapy består af indsprøjtninger forskellige steder på kroppen alt efter: hvor sygdommen sidder og hvor ens engergibaner løber, så denne del af behandlingen er sådan lidt a la akupunktur, hvilket bl.a viser sig ved, at det sommetider er en "kinesisk læge", der giver disse indsprøjtninger. Indtil videre har jeg fået to i armen, en i skinnebenet og et ved højre brystparti.

Så som I kan se, så bliver kræften angrebet fra flere sider, og jeg håber vi kommer til at give den en ordenlig en på tuden......ihvertfald for et godt stykke tid.
Næste store punkt på programmet er endnu en cryo-operation på tirsdag, hvor de store knuderne ved brystpartiet skal fryses og bagefter skal der lægges de der radioaktive korn ind for at få ramt på de mange bitte små knuder rundt omkring i hele lymfesytemet ved brystpartiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar