tirsdag den 24. februar 2009

Hvad koster en PET scanning?



Så er endnu en dag i Kina gået.

Kl.9.30 blev på hentet på værelset af en lille sød kineser guide, som skulle kører med os over til det nærliggende militær hospital, hvor PET scanningen skulle foregå. Det er åbenbart mellem kl.9 - 11 trafikken er værst her i Guangzhou....for hold da op det tog en evighed...og det var med livet som indsats, men hva....vi kom da frem i live.

Selve fremgangs måden ved scannngen ligner meget den der hjemme, man får sprøjtet et radioaktivt stof ind i blodet venter en stund og så bliver man scannet. Hjemme i lille Danmark sidder man pænt i venteværelset og venter på at stoffet skal komme ud i kroppen, men hernede blev jeg lagt i seng i et mørkt rum, og fik besked på at lægge mig ned og sove en time, hvorefter de så ville hente mig igen og jeg ville blive scannet. Så lå jeg ellers der og skulle forestille at sove...men tankerne kørte rundt i hovedet på mig og samtidig så kunne jeg høre, de råbte og skreg ude på gangen, jeg behøver vel ikke at sige, at jeg ikke sov ret meget.

Mens jeg lå der, sad Dennis i et tilstødende "VIP venteværelse" og så dårlig kinesisk soap serie med en anden pårørende (vi var nemlig to patient fra Fuda, der skulle scannes denne dag). Da scanningen var færdig sad vi alle i "VIP venteværtelset" og ventede på vores chauffør. Denne ventetid brugte vores kinesiske medpatienter på at spise frokost: stegte ris med noget grønsags sauce, en jordbær yougurt samt to hårdkogte æg.......ved ikke helt hvad der er med kineserne og deres hårdkogte æg???

Da vi kom tilbage på hospitalet tog vi os en lille lur og blev vækket ved, at en af de små søde sygeplejersker kom en med en regning for de sidste 24 timers: og ja en PET scanning i Kina koster 8.330 dkk. Jeg var jo godt klar over, at vi skulle betale for ALT hernede, men at der ligefrem kommer en regning hver dag, det er sgu da vildt....Når det er sagt, så betyder det ikke, at man prompte skal gå ned til kassen og betale, men med regning kan man følge med, og betale,når det lige passer.

Vi har her til aften været ude og spise og "indsnuse" lidt af byen, men jeg er ærlig talt for træt til at skrive mere idag. Desuden har vi lige snakket med Frederikke (de ringede lige midt i dette indlæg), så nu sidder jeg her og tuder og trænger vist lige til at tørre næsten og få mig en smøg.

Godnat fra Kina

1 kommentar:

  1. Undskyld, men er du ikke kræftpatient??

    Så er det måske ikke det mest smarte at ryge!!!! - midt i en intens og dyr behandling....

    SvarSlet